Nečtěte to
27.10.2005
Rozhodl jsem se napsat něco o nás lidech, jací doopravdy jsme, co dokážeme, a jak fungují mezilidské vztahy. Tento článek patří k těm, kdy jen málo jedinců bude chápat o čem mluvím, většina začne vyřvávat, že to není pravda, a ti co to pochopí začnou uvažovat o sebevraždě.
Přečíst si tento příspěvek je nebezpečné, protože řekne to co buďto nepochopíte, nebo nechcete slyšet. Pronikne vám hluboko do duše a bodne. Proto se budete bránit, bude to hluboké a projde to vašimi ochrannými mechanismy. Nebudu vám mazat med kolem huby, řeknu co je pravda a natvrdo. Jestli na to nemáte, nečtěte to!
Definice dobra a zla
Než začnu vysvětlovat podstatu lidského chování, musím vám vysvětlit to co je dobro a zlo, protože se to učíme z různých pohádek jinak, než to je. Naneštěstí někteří lidé nejsou schopni toto pochopit ani na sklonku jejich života, ale to nevadí, protože by to možná nedokázali psychicky zvládnout.
Dobro je to, co vám osobně činí radost, a zlo je to co vás osobně činní nešťastnými. Zní to prostě, ale většina lidí tohle nepochopí. O tom co je dobré či zlé se nemůžete bavit v kolektivu, nemůžete to dát do zákonů, nedovíte se to v televizi, protože je to subjektivní.
Například pro tupé stádo je dobré, když se zvednou daně bohatým, zatímco pro bohaté je to zlé. Dobro i zlo jsou dvě strany jedné mince. Pro různá zjednodušení existují nepřesné, a snadněji pochopitelné výklady typu "Dobro je převlečené zlo" (z filmu Noční hlídka)
Logikou na pravdu
A teď pojďme tvrději do vašeho nitra. Většina lidí má pudově zakódováno, že chtějí konat dobro, protože to znamená pro daný druh život. Do této chvíle to většina lidí chápe, ale když začneme logicky spojovat články puzzle, dojdeme k závěru, že chceme dělat dobro, ale dobro je subjektivní, tedy snažíme se být sobci (pokud vám to došlo, už nyní připravujete nesouhlasný komentář, protože pravda bolí).
Existuje zde spousta výmluv, které se snaží tuto logickou dedukci vyvrátit, ale nelze to. Někteří lidé se snaží pomáhat ostatním, protože jim osobně přináší štěstí. Velmi lehce lze sklouznout k názoru, že těm lidem opravdu pomáhají, ale to vzhledem ke komplexnosti tohoto světa nemůže nikdo vědět.
Jaký je vlastně svět?
Svět je přesně takový, jaký ho vidíte. Váš pohled je ten dobrý a správný, ničí jiný. Tohle je velmi důležité pochopit, protože každý vidí svět jinak, každý interpretuje data jinak, a tudíž každý považuje za dobro a zlo něco jiného.
Nic není černé, ani bílé. Každá věc, každý člověk je takový jaký ho vidíte. Vy máte ten pohled správný, vy říkáte co je dobré, vy určujete pravidla. Pokud vám někdo tvrdí něco jiného, tvrdí to jen kvůli vlastním zájmům, i když to může vydávat za vaše dobro - ale to je lež!
Jak změnit svět?
Je možné, že s aktuálním stavem nejste spokojeni, protože nejste dostatečně šťastní. Opět měřítko pro pocit dostatečného štěstí je subjektivní, a mnozí ho nemohou nikdy dosáhnout. To mohou být důvody, proč chcete změnit svět.
A nyní uvažujme dříve zmíněnou logiku, že svět je takový, jaký ho vidíte vy. V tomto případě, když změníte svět kolem vás, nezměníte na něj pohled a nezměníte tedy nic. Nemůžete nic změnit tím, že změníte věci kolem vás, ale můžete změnit hodně tím, že změníte svůj pohled. Na světě není podstatné to co je, ale to čemu věříte, protože štěstí a dobro je subjektivní, tedy stačí změnit na vše svůj pohled, a bez toho abyste hli prstem zjistíte, že svět je mnohem lepší.
Jakýkoliv pokus změnit něco, co změnit nejde vás neudělá šťastnějšími. Jediná možná změna, která vás udělá lepšími, je ta uvnitř vás. A světe div se, je to ta nejtěžší. Není třeba se bát, že svět se zbortí, když se změníte, on se jenom přizpůsobí. Když změníte svůj pohled na svět, změní se automaticky i svět kolem vás. Lidi vás vidí takového, jak vidíte vy sebe, protože jejich názor na vás nakonec stejně posuzujete zase vy.
Zákony a morálka
Z toho důvodu, že pohled všech je subjektivní vznika morálka, i zákony. Morálka a zákony zajišťují štěstí většiny, nikoli vaše. Princip těchto nástrojů lidstva tkví v tom, že minimalizují váš prospěch na věcech, které nejsou prospěšné pro většinu.
Pokud neprospěch s porušení morálky či zákona je menší než vzniklý prospěch, zachováte se dobře (subjektivně), když to porušíte. To co si někteří vysvětlují logikou, že kašlu na zákony je fakt, že se pouze snažím konat co největší dobro.
Ale tady nemám pravdu...
Hodně lidí, co nezná pravdu mi tohle neustále tvrdí. Důležitý je fakt, že lidské štěstí je věc z velké části řízená pudy. Hodně věcí co děláme pro dosažení svého štěstí, žádnou logiku nemá, jsou to pudy, ale i tak v logice děláme vše pro uspokojení svých pudů.
Pomáháme lidem, protože doufáme, že pomůže někdo nám, až budeme potřebovat. Pomáháme lidem, protože nás štve, že když jsme byly na jejich pozici, nikdo nám nepomohl. Vše děláme pro sebe, a mnohdy automaticky i pro ostatní, ale to není primární cíl. Primární cíl jsme my sami. My nemáme dostatek informací o tom, co je pro někoho dobré či špatné, jediné informace co náš mozek dokáže zpracovat jsou ty, co je pro nás osobně dobré.
Vždyť ten článek nebyl děsivý...
Nebyl, těch pár písmen vám může vysvětlit pravdu, vy ji buďto znáte, nebo odsoudíte. Můžete to pochopit, poznáte to, bodne vás to nad břichem, udělá se vám špatně a dojdou vám souvislosti. Pravda bolí, ale přebolí.
Můžete si sami lhát, lhát sami sobě a kecat o tom, jak je chování lidí nepochopitelné. Ale ono logiku má, jen ji nechcete znát. Lidi co jí poznají často skončí sebevraždou, na drogách, nebo se z nich stanou nejúspěšnější lidé na světě. Pravda je nejnebezpečnější lék na všechny problémy, může vám strašně pomoci, ale také strašně ublížit, je jen na vás kterou cestu si vyberete.
Možná zatím máte ještě na výběr a pravdu si na základě logických faktů nepřipustíte a ubráníte se. Možná jste si už vybrali (tím, že tento článek čtete vím jak) a možná si teprve teď vyberete. Když si připustíte realitu, nikdy nezapomenete, nikdy, můžete jen umřít nebo žít!
od Jirka.S
27.10.2005 #"Lidi co jí poznají často skončí sebevraždou, na drogách, nebo se z nich stanou nejúspěšnější lidé na světě."
Ale pozor, obráceně to neplatí!
Zajimavy nazor ... od Tom
27.10.2005 #... docela bych rekl ze i spravny ... clovek se vzdy i kdyz kona dobro pro druhe snazi aby se mu to vratilo ... a aby z toho mel co nejvic on ... i kdyz nesouhlasil bych s tim nazorem ze bychom nemely menit svet kolem nas ale jen pohled na ne ... pravdou zustava ze sem tam cas od casu je dulezite zmenit par veci v okoli ... nemusej byt ani dulezite ale clovek nemuze zit v monotonosti ... nekdy neni chyba jen v pohledu.
A ciste teoreticky jen fylozoficka otazka vice mene netykajici se clanku ... jak mi muzeme vedet co je pro nas dobre a co je skutecnost??? Sou to opravdu jen pudy??? Cetl nekdo 1984 od Orwella???
Pěkný článek od Kačer
28.10.2005 #Zajímavý článek ... přesně jsem se snažil hodně o to změnit věci okolo sebe, teprve teď mi došlo, že se na ty věci můžu dívat jinak a nebude to tak strašný. Teď jde ale o to, aby ten změněný pohled vydržel, protože ten předcházející je hodně silný. Aby to nebyla jenom násilná změna myšlení ohledně dané věci
.
BTW : "...protože nás štve, že když jsme byly na..." Snad bylI, ne ? Ale to je detail. Není zase tak důležitý pravopis, když je článek o něčem. Je spousta blogů kde se píše správně, avšak o ničem.
Hezky clanek od vimr
28.10.2005 #2markon: tohle je po dlouhe dobe, co jsi vydal clanek, co se mi fakticky libi.. zda se mi, ze konecne zacinas chapat svet okolo sebe (nic ve zlem). Vubec bych se nedivil, kdyby jsi se stal verici(i kdyz verim, ze se k tomu dostanes
). Jinak to co si uvedomujes, to si neuvedomuje spousta lidi... a bud rad. Takovych geniu, co citi je opravdu malo. S tou sebevrazdou... no taky obcas si rikam proc musim zit takovy zivot a proto se chovam, tak abych se uz nemusel znovu narodit do fyzickeho sveta
(No ted me asi budes mi za cvoka, ale je mi to naprosto fuk... ses mi totiz hodne podobnej... takovej individualista). Ale mas na 100% pravdu... sebevrazda, drogy... anebo nejvyssi profici. Dobro a zlo... s absolutni presnosti absolutne clovek nemuze vedet co to je... je to jen o intuci a logice. S temi zakodovanymi geny... no nevim... kdyz sem byl maly, tak sem byl nejvetsi zmrd, co snad existoval. Az ted kdyz jsem trochu vetsi, tak jsem zjsitil, ze sem buh a ostatni lide taky a jediny o co v zivote jde, je vyvin jedince k dokonalosti(jo sem cvok). Taky se mi nechce plytvat uz ani energii pro lidi na to, ze bych jim neco vysvetloval, ucil... prisli by o tu radost,ze na to neprisli sami. Nejskvelejsi vec podle me co existuje na svete je podle me, kdyz nekdo neco vymysli a zaroven vytvori... S tim, ze nemusis menit svet... no mas docela pravdu... na co ti to bude, kdyz stejne zdechnes.... na co ti to bude na vyssi urovni, ze? A s tim pohledem mas na 100% pravdu... vsechno je jen stav mysli... zalezi jen na tobe jestli si neco pripustis do hlavy nebo to budes ignorovat. Proc se treba neradovat porad? Nejlepsi sou ti co ctou blesk, sleduji picoviny v TV... no s takovyma nejde prohodit ani jedno rozumny slovo... no vim, ze sem cvok... takze to neber nijak osobne(ty moje kecy)...
nic nového pod sluncem od Lola
28.10.2005 #upřímně, to, co tu autor napsal, není nicnového, jen se to snažil reprodukovat rádoby svým stylem. Ovšem už od nějakého 18. století se zjistilo, že nás formuje ego, superego a blablabla, jsme sobci v jádru všichni - jinak bychom nepřežili. Na druhou stranu je tenhle pohled ryze pragmatický, opomíjí vyšší esoteriku, možnost absolutní lásky, která pramení z nezištnosti. To, že se časem změní v nenávist je jiná věc. pokud jde o tu pasáž týkající se pudů, pak sorry, ale tohle je už překonané, alespoň z poheldu oduševnělých fiozofů. Cílem oproštění se právě laciných a zvířecích pudů spolu s askezí může vést stejnětak k pravdě. Je mnoho způsobů, jak se k ní dopracovat, rozhodně tohle není patentový článek, jen jedna z cest. Zkuste pročíst spisy starověkých filozofů a pak nvověkých psychoanalitiků, přidejte trochu magie a víry a vznikne zase jiná pohádka.
od kgb
28.10.2005 #2vimr: Všechno je jen stav mysli... Nečetl jsi náhodou "Myšlením k bohatství"? Jinak není vzdálený stav mysli označovaný jako genialita od stavu mysli označovaného jako šílenství. Proto často ti nejdivnější lidé často mají nejlepší pochopení dané věci. Jako příklad bych zřejmě zvolil Johna Nashe.
Dost dobrý, hošánku... od Tereza Pergnerová
28.10.2005 #... ale nechápu, proč jsi kolem toho dělal na začátku takový cavyky. To co tu píšeš ví přece většina lidí, jen o tom moc nemluvěj... A proč by taky měli, žejo.
od llook
28.10.2005 #"Lidi co jí poznají často skončí sebevraždou, na drogách, nebo se z nich stanou nejúspěšnější lidé na světě."
Proč by nejúspěšnější nemohl být na drogách nebo skončit sebevraždou? Úspěch je přece ryze subjektivní.
RE: Nečtěte to od Petr
28.10.2005 #Hlavně necpi svoji pravdu nějakému psychiatrovi
-> 1-3 měsíce dovolená, kde do tebe nacpou různé oblbováky a zpomalovače myšlení -> půl roku je z tebe debílek, který nepřemýšlí (tupé stádo) -> nemůžeš s tím nic udělat (sebevražda) nebo vyhrabání se ze sraček a vrácení se zpátky na úroveň, kdes udělal "chybu" a pokračuješ dál v poznání (můžeš být úspěšný jak budeš chtít.. to je důležité, jak budeš chtít.. nebo se flákat, užívat si a být v klidu).
..nebo ne?
Nevěřím ale, že na na všecko si vystačíš s logikou .. i ta samotná snad je taky subjektivní
od markon
28.10.2005 #2Tom: Praktická odpověď, tvůj mozek sám ví, co je pro něj dobré, co je pro tělo dobré neví nikdo.

Teď vážně, většina lidí se podle mnou zmíněných věcí chová, ty na dně a na vrcholu to obvykle i chápou. Ale většina lidí to nechápe, sice podvědomě to dělaj, ale když se dostanou do komplikovanější situace, která nejde vyhodnotit na základě předchozích zkušeností, zklamou. Jako příklad jsem uváděl řidiče, co předjíždí, jede proti němu auto a dodržuje maximální povolenou rychlost. Má předchozí zkušenost, že ten zákon mu kolikrát zachránil život, ale nemá zkušenost opačnou. Mozek intuitivně nechce zrychlit, ale jet pomaleji. Úplně selhává základní uvažování, a když nechápeš logiku, jsi po smrti...
2Kačer: Procházím tím samým, mám nový pohled na svět a jsem si jistej, že je dobrej, ale neustále mě táhnou zpět předchozí zkušenosti.
2Vimr: Náboženství uznává zpravidla dobro stáda před dobrem jedincem, naopak navždy zůstanu ateistou (budu věřit v sám sebe). Mimochodem já rád trávím čas s lidmy, jejichž myšlení není normální, protože jinak bych si mohl zapnout telku
2Tereza: A proč ty děláš takové cavyky v duelu, kdo vypadne
2Lola: Začneš-li sledovat lidstvo, zjistíš, že naše pudy vykonáváme akorát efektivnějším způsobem, ale řídíme se jima. A pravda se dá získat odproštěním od pudů, ale né štěstí.
2Petr: Psychyatr tě může naučit žít s tím co víš, ale nemůže změnit to co víš. Kdybych za psychyatrem přišel se slovy "Jsem sobec, vím to o sobě, všichni jsme sobci", asi by začal uvažovat, jestli jsem génius (tuhle znalost využiji) nebo blázen (tohle nedokážu využít). A mým cílem je naučit se tohle ovládat, protože když to člověk začne chápat, tu sílu a moc co má, je těžké se s tím vyrovnat.
Re: Nečtěte to od SQi
28.10.2005 #Když myslíš, brát Ti to nebudu! Myslím že obecně chápané dobro je proto, že ho většina lidí tak cítí a tak ho chápe - tudíš je správné, každý má své svědomí, ano existuje pak řada jedinců, co se vymikají a ti mají zase to "své" dobro, což pro ostatní může znamenat zlo. Ale to se vyskytuje u pár slabších (morálně) jedninců...možná k nim patříš nebo jen sdílíš názor:-)
souhlas od Petr Stříbný
28.10.2005 #Jo tak tohle je opravdu Krutá Realita
Teorie sobeckého genu od M
28.10.2005 #Zase jsi neobjevil ameriku Markone. Tohle podle tebe "nebezpečný" povídání má velice blízko k podstatně komplexnější "teorii sobeckého genu" (někdy též "memu") - doporučuji ti něco si o tom přečíst. Zběžným hledáním jsem i na českém netu našel spoustu odkazů.

Jinak já zastávám názor, že člověk na světě nemá žádné "vyšší poslání", které by měl celý život hledat a snažit se ho uskutečnit. Konec konců jsme jenom zvířata. IMHO se člověk má v první řadě snažit aby se měl dobře, ve druhé řadě aby se měli dobře jeho blízcí a ve třetí řadě aby uskutečňováním #1 a #2 moc nesral všechny ostatní. To je celý. Trochu potíž je samozřejmě s definicí "mít se dobře" - jelikož je to stav velice individuální leckdy kolidující s "mít se dobře" ostatních lidí, máme tam tu třetí, samoregulační podmínku. Jakmile totiž začneš ostatním příliš lézt na nervy budou ti život činit méně spokojeným.
Takže s tebou víceméně souhlasím - až na tu předmluvu, která vypadá že jsi objevil čarodějnou knihu a hodláš nám z ní kus přednést. Bohužel jako obvykle - nic nového pod sluncem, jen další materiál do "Markonova psychologického profilu"
od vimr
28.10.2005 #Náboženství uznává zpravidla dobro stáda před dobrem jedincem, naopak navždy zůstanu ateistou (budu věřit v sám sebe) ... jo mas pravdu, ale vem si ze individualismus(high ego) uznavaj jen satanisti...a to jsou podle me male nevyvinute deti. Podle me je spravny smer... byt jedinecny, ale zaroven nezapominat na lidi okolo sebe. Vem si, ze by ses zdokonalil tak, ze bys byl fenomen... vis jake bys podle me mel pak myslenky. Proc jsou okolo takovy tupci...proc??? Stal by ses nenavideny... a umrel bys stejne jako genius N.Tesla... o samote a zapomenuty. Lepsi je mit dobrou povahu a umet milovat nez mit inteligenci (mozek bez srdce je uplne na hovno!) Ale vem si, ze umis milovat, nikym neopovrhujes, trenujes na sobe, si genialni.. lidi te maj radi... neni to to nejlepsi?? Jinak myslenky lidi ve sve blizkosti si nemusis vubec pripoustet.. i kdyz nekdy je to tezke. Si proste jedinecny a nikdo na celem svete se ti do toho nemuze srat. To ze druzi chteji byt jako ty nebo maji jine idoly jen svedci o jejich slabosti. Ja osobne zadne idoly nemam.. i kdyz verim, ze existuje/la velika spousta lidi, pred kterymi bych se sklonil.
od llook
28.10.2005 #Petr: "nacpou různé oblbováky a zpomalovače myšlení"

To může být docela příjemný, spousta lidí za podobné oblbováky dokonce i platí. Zvláště studenti, protože ve školách rychlé myšlení může snadno vést ke zcvoknutí.
od markon
28.10.2005 #2M: Není to amerika, ale jak jsem čekal, nenajde se nikdo kdo by tento názor neměl a byl ochoten ho přijmout - viz. SQi, který odmítá přijmout pravdu. Žádnou ameriku nikdy neobjevíš, a i kdyby, jen stěží ti ostatní uvěří.

Ohledně ostatních lidí, když si uvědomíš to co píšu, a začneš se k lidem chovat tak, aby vše co jim dáš se ti vrátilo, máš vyhráno. Oni ti lidé tvé činy často vrací, ale musíš si to hlídat a chápat to, že cokoli děláš pro jiného děláš hlavně pro sebe.
2Vimr: Vidíš svět moc černobíle, utkvělá představa, že já se stanu bohem a lidi mi začnou nosti milióny před práh domu je demagogie. Protože mé štěstí mnohdy znamená neštěstí někoho jiného, tak mi v tom budou ostatní bránit, tedy tebou zminovaný vztah ani nemůže fungovat,protože tenhle svět je schopnej toto regulovat.
A je tu opět ta další věc, bylo by pro mě osobně dobré, kdybych se stal nenáviděný? Ne, takže proto takové kroky nepodniknu. Já vím, a píšu tu o tom často, že ostatní lidi potřebuji a je pro mě dobré je mít na své straně, ale dělám to pro sebe. Moje životní zkušenost říká, že nejšťastnější jsou vždy ti největší hajzlové s nejpromyšlenějším plánem. A to nemyslím grázla typu co ti rozbije hubu, ale hajzlíka co si spočte, kolik co mu můžeš dát, a dá ti to, co je pro něj nejvýhodnější. Těmhle vypočítavejm sviňárnám se říká "emoční inteligence" a hodně žen se honosí, jak jí mají vyšší než muži
od Petr
28.10.2005 #2Markon: Tady todle by se dalo rozebírat do nekonečna. Třeba když vezmu tu tvoji větu s těma ženskýma, tak zjistíš, že je každá druhá je pěkná "coura" a podle toho taky s něma jednáš
.
. Jedni s tebou chtějí vymrdat a většina jsou tak blbí, že to ani neví.
Jinak většina lidí ti samozřejmě řekne, žes neobjevil nic nového, že na tom nic není.. jenže nad tím vůbec nepřemýšlí a ani nechtějí...nebo by to nepochopili v souvislostech.
Jakmile ale tento "model manipulace s lidmi pro tvoje dobro" spojíš s tím co znáš z psychologie, ekonomiky, IT, tvé cíle atd. a spojíš to dohromady ("systémové myšlení" nebo jak se tomu říká).. tak se stáváš potencionálně dost nebezpečný.. i když otázka je pro koho, že jo
Já jsem došel k názoru, že lidi tady jsou hrozně zlí a tato zeme je pekne zkuvena
pravda neni od running
29.10.2005 #neni jedna pravda, neni jedna Krutá realita, ta pravda na kterou si "přišel" je jen jedna z miliónů pravd.
Má dáti - Dal od brozkeff
30.10.2005 #Stručně řečeno - i tady platí známé "Má dáti - Dal".
Pokud usoudíme, že když tady pomůžeme trošku, tak se nám to vyplatí hodně, tak to uděláme:) jsme to ale mrchy, není-liž pravda?;-)
Re: Nečtěte to od Creep
02.11.2005 #Asi jsem jeden z "osvícených", protože tento článek mi něřekl vůbec nic nového
Což samozřejmě nijak nesnižuje jeho kvalitu.
Re: Nečtěte to od Tamara
06.01.2006 #Naprosto výstížný.Všechno co tu píšeš neni děsiví ale naopak je to povzbuzující a velice velice pravdivý.Sama jsem tohle všechno zažila prožila vnímala poznala...Je to mnohem hlubší ale vystihl si to slovy na výbornou. Já to cítím prožívám ale stále to neumim takhle popsat.