Personal Computers - Krutá realita

Personal Computers

04.05.2006

pc

V roce 1903 Henry Ford vyrobil svůj první osobní automobil (Personal Automobile), během jednoho století se doba změnila tak, že je více automobilů, než lidí. Osobní automobil vlastní lidé, i ve velmi zaostalých končinách moderního světa, a to bez pomoci libovolné dotace, či speciálního projektu, který by jim měl tento výdobytek přinést. Jsou osobní počítače v něčem jiné?

Historie se opakuje

V době před příchodem automobilismu se lidé mohli na velké vzdálenosti přepravovat převážně pomocí vlaků a lodí. Existovali sice i jiné prostředky, jako kola či koně, ale žádný z těchto prostředků neumožňoval přepravu na dlouhé vzdálenosti či přepravu velkých nákladů. Tento stav změnil teprve osobní automobil.

Osobní automobil umožnil lidem pohodlně přepravovat velké náklady na dlouhé vzdálenosti při zachování vysokého komfortu a pohodlí. Vezměte si auta dnes, každý chce mít ve svém autě nastavený volant podle své výšky, každý chce mít v autě naladěnu svou oblíbenou hudební stanici, každý se chce se svým miláčkem sžít. Nechcete si auto půjčovat, protože by nebylo vaše, nepřizpůsobilo by se vám. I když půjčené auto nabízí bezstarostný provoz, nemůžete si do něj namontovat své autorádio, a to sere.

Proč se prosadili osobní počítače?

Historie osobních počítačů je obdobná. Kdysi dávno složité matematické úlohy prováděli obrovské sálové počítače. Ty ovšem nenabízeli příliš pohodlí a osobní přístup. Již tehdy byly dostupné kalkulačky, ale ty dokázali řešit pouze jednoduché úlohy. Teprve potom přišli osobní počítače, nabídli lidem možnost řešení jejich problémů a přizpůsobením se jich. Důvod, proč válku nevyhrál Apple, ale Microsoft nikdy nebyl v tom, který operační systém je lepší. Důvod, proč válku nikdy nevyhraje Linux není v operačním systému. Úspěch Microsoftu je v podpoře vývojářů, v podpoře lidí, kteří přizpůsobili počítače vám, uživatelům. Windows je jenom platforma.

Během třiceti let je na zemi více než miliarda počítačů. Předpokládá se, že do jednoho století bude více počítačů než lidí. Jak se ovšem počítače změní? Prosadí se webové služby, zvítězí Linux? Ne! Historie nám ukazuje, že počítače se stanou více osobními, začnou více chápat naše potřeby, a budou se snažit je lépe splňovat. Dnešní obor počítačů dokáže řešit zálohování důležitých uživatelských dat - určených managementem firmy. Je toto osobní přístup? Open source maniaci nám říkají, že se máme naučit nové ovládání jejich programů a pochopit, že nepotřebujeme primitivní funkci komerčního softwaru. Je tohle osobní přístup?

Občas mám pocit, že my - počítačoví odborníci, se chováme dohromady, jako tupé stádo. Snažíme se lidem vysvětlit, že musí udělat to či ono, a nakonec si stěžujeme, že naši práci nikdo neocení. Ale vždyť to vlastně žádná práce není! Vývoj něčeho, co už je vyvinutého je zbytečný. Konkurence v prodávání polotovarů je směšná. Dnešní uživatel je v počítačích doslova ztracen. Když si koupí počítač, vůbec neví, jestli půjde připojit na internet. Poté si musí koupit software, o kterém neví, jestli půjde s jeho internetem a počítačem. Nakonec ho virus nebo hardwarová porucha připraví o data. Představte si to tak, jako kdybyste jeli autem, najednou by vám vybuchl kufr s věcmi, a výrobce by řekl:"To se našim zákazníkům často stává, ale my za nic neručíme".

Nefunkční řešení

Mnoho programátorů a počítačových odborníků proto vymyslelo rádoby řešení, vrátit zpátky programy na servery, protože to nejsme schopni na osobních stanicích spravovat. Ale podle mě je to, jako kdybychom zpátky lezli na stromy. Jako kdybyste ze svého BMW sedli do socky, protože se prostě o nic nemusíte starat. Podle mě aktuální pokusy řešení současných problémů se zálohami dat, aktualizacemi programů a údržbou softwaru únikem k serverům není řešení, ale krok zpět. Jistěže se správcům líbí možnost zasahovat do chování uživatelů přímo na serveru, ale to lidi od počítačů ve skutečnosti oddaluje.

Každý člověk co má s počítači co dočinění sní o tom, jak sedí na paloučku v lese a jeho notebook mu přehrává oblíbený film. Je to něco, jako když si z okénka auta dáte cígo. Je to něco, co vám servery nikdy nenabídnou, protože se správce sítě rozhodne, že zrovna ve 11:00 je síť příliš zatížená, a tak zakáže streamování médií. Podle mého názoru, chcete-li uspět v počítačovém byznysu, udělejte osobní počítače opravdu osobními!

Přidat komentář

:-D 8-) :-) ;-) :-o :-( :evil: :idea:

Pro příspěvky je vyžadována podpora obrázků

Pro ověření zde prosím napište text, který vidíte na obrázku

Les od daproof

04.05.2006 #

Tak s tím lesem máš naprostou pravdu. Jen bych tam ještě chtěl mít internet a zaplou videokonferenci a hlavně baterku v notebooku, která vydží desítky hodin  :-D

od Kaderas

04.05.2006 #

Život laika v počítačovém světě není jednoduchý  :-(

od llook

04.05.2006 #

V předposledním souvětí se ti povedla demagogie - pokud se totiž nemůžu podívat na film kvůli přetížení sítě, je to nedostatek implementace a ne samotného principu client-server.

Já na ASP věřím. Věřím, že software přestane být produktem a stane se službou. Když to přišlo poprvé, bylo to moc brzy - nebyla infrastruktura, a vlastně ani poptávka. Teď už se velmi pozvolna věci mění - pro kolik lidí už je třeba samozřejmostí webový e-mailový klient (většina lidí co znám)? Jde to pomalu, ale jistě.

Lidé si dnes nekupují nářadí do auta, ale slevové karty do servisů.

Ad: Personal Computers od jaroslav Vyoral

04.05.2006 #

Na učinění počítačů skutečně osobními bude potřeba ještě trošku času. Pokud to srovnáváte s auty, považte, že se vyvíjely minimálně 100 let, než dospěly do stavu možností volitelné výšky volantu a jiných ptákovin. Osobní počítače, jejichž historie činí několik desítek let, zatím nemají šanci dojít do něčeho přívětivějšího, pokud to někdo nevezme pořádně do ruky. Počítačový vývoj přímo valí úprkem vpřed, ale zanechává za sebou chaos ve kterém se běžný „nepočítačník“, nemá šanci vyznat. Specialista si vše upraví jak potřebuje, ale co ti chudáci kolem? Tipoval bych, že extrémně „blbuvzdorný“ (pardón uživatelé  ;) by mohl být systém co přijde po Windows Vista, ale pouze v maximální symbióze s hardwarem. Možná ho předběhne nějaký Linux. O tom bych, ale pochyboval. Třeba mě za čas přesvědčí nová verze Turbolinuxu, populárního zejména v Japonsku. Pozor, tímto příspěvkem nechci vyvolávat flame, děkuji za pochopení.

Klient od Napalm

04.05.2006 #

S posledním odstavcem nemůžu souhlasit. Pokud firma jede na Windows, tak je to skutečný problém a vznikají s tím náklady. Jestli chceš velmi dobrý příklad kompromisního řešení, tak se informuj, jak to fachá v české poště.

Mít kritické aplikace na serveru je mnohem lepší než je roztahávat po stanicích.

Tenký klient ti ušetří náklady a je to mnohem bezpečnější.

Re: Personal Computers od markon

04.05.2006 #

llook: O žádnou demagogii se nejedná, nikdo nebude vyvíjet síť, která stoprocentně uspokojí požadavky zákazníků, protože v tom hraje roli cena. A vždy nastane nějaké omezení, co je problém je fakt, že lidé nechtějí, aby nějaký správce omezoval o tom, co se má omezit. To připomíná silně komunismus.

Napalm: Česká pošta používá linux jako terminál na zadávání dat od lidí, co nemají mozek. Silně pochybuji, že manažer České pošty má na počítači linux. A co se týká ceny, tak Linux je cenově výhodnější až v případě, kdy unifikované řešení používají stovky lidí. A myslím, že většina lidí v našem světě se nechce porovnávat s čínským dělníkem na počítači.

Software je už teď příliš jednoduchý, to se odráží na kvalitě od --==[FReeZ]==--

04.05.2006 #

Výjmečně s tebou nesouhlasím Markone, jaké výhody bychom měli, pokud by počítače byly tak jednoduchou oblastí, že by tomu rozuměl každý? Podívejme se např. na tvorbu webových prezentací, může je tvořit i člověk, který o tom vůbec nic neví a já z takových lidí mám pouze nevýhody, pokud by každá stránka, kterou mi nabídne google splňovala alespoň určitou laťku, pak bych říkal lidé bežte tvořit své stránky, jenže ono je to naopak.

To znamená, že pokud hledám kvalitní informace musím se prokousat běžně třeba přes 10 různých velmi nekvalitních stránek a ve výsledku mě to jen zpomaluje.

Když si představím že to samé by se stalo se softwarem (čili několikanásobně by se snížila kvalita průměrného produktu) chce se mi z toho zvracet.

Možná že jsem špatně článek pochopil a bylo to myšlené tak, že by se vše mělo zjednodušit tím způsobem, že by nekvalitního softwaru ubylo, ale pokud se sníží náročnost sníží se i kvalita, vždy je to tak a nikde jsem nezaregistroval, že pokud něco zjednoduším, lidé to budou dělat kvalitněji.

Konkrétně u softwaru není problém v tom, že by každý běžný programátor byl líny flákač, nýbrž máme problémy s tím, že zákazník nedokáže vysvětlit co vlastně chce a když už ano, tak si navymíšlý věci, jako je např. kulatý tvar celého okna s internet explorerem (nic jiného tito lidé nepoužívají) a nebo podobné nerealizovatelné věci.

Tzn. já bych byl naopak pro stížení práce s PC alespoň v té komerční sféře by každému jedině prospělo, když by tam běžný flákač se svou hlavou neměl šanci něco vyprodukovat.

PS: Pokud ve školách zavedeme přísnější přijímací řízení (nikoliv omezíme počet žadatelů) tak každý kdo ve škole bude už něco umí, už má prostě předpoklady k dobrému studiu a tam kde přijímací řízení neproběhla je celá třída plná líných hovádek, která o výuku ani nestojí.

od Roman

04.05.2006 #

Počítače jsou moc složitý. Nechci domyslet kdybych musel mého Dědu učit na počítači, protože mu telekom poslal nabídku na rychlej internet a on se mě pak ptá co k tomu internetu potřebuje (rozuměj počítač). Cesta vede přes opravdu blbuvzdorné programy jednoduché na ovládání. Učit ho, že se musí připojit k internetu, pustit prohlížeč, zadat adresu stránky, přihlásit, přehlížet reklamy a pak teprve napsat email? ne dik  :) To je na Dědu moc

od Petr

04.05.2006 #

Hm, já nevím co pod tou osobitostí si představujete. Co konkrétně si představujete. Ani se mi nějak nezdá že by moje auto bylo nějak moc osobní  ;) Ale možná jsem to nepochopil...

od llook

05.05.2006 #

Odsuzuješ jistý princip předpokladem jeho špatné implementace. Jako kdybys v roce 1992 říkal, že se nikdy nikomu nevyplatí budovat GSM buňky pro 95% pokrytí ČSFR, s takovou redundancí, že se mimo záplavy vždy dovolám.

"Co vám servery NIKDY nenabídnou" - skutečně si nedokážeš představit servery, které by to nabídnout byli schopny? Nejsme dnes ještě v IT starověku, jako GSM pokrytí v roce 1992?

A ještě něco. Pokud ti správci budou posilovat a přidělovat kapacity podle poptávky spotřebitelů a nabídky dodavatelů, tak to komunismus vůbec připomínat nebude.

Re: Personal Computers od markon

05.05.2006 #

llook: Především, kdybys měl zkušenosti s outsourcingem firem, věděl bys, jak šíleně se brání přenechání jejich dat externímu dodavateli. Zkus si vzít webhosting, vždyť to do dneška má problémy. Jeden klient napíše špatně skript a lehne to. A i kdyby tu nebyla technická omezení, většina dnešních správců jsou takový asociální magoři, že tu změnu nepřijmou. Někteří správci nedovolí ve firmě používat ani VPN.

A co se týká posilování kapacity sítí podle nabídky a poptávky, tak dnešní situace je taková, že vzhledem k paušální ceně o uspokojování poptávky rozhoduje správce. To možná dokonce zavání více monarchismem.

demagogie podruhé od Lee

05.05.2006 #

Dopustil se i další demagogie, směšuje princip fungování linuxu (open source) s konkrétní implementací (distro které mu nevyhovuje) Open source je právě nejlepší řešení pro věc kterou vyzdvihuje v článku tedy pro personalizaci. Tedy pokud jste programátor, máte OBROVSKÉ možnosti použít už napsaný kód a upravit si jej pro vlastní potřeby. A kdo dělá programy pro uživatele ? No přece programátoři. Takže teď e jenom na nich aby využili ten obrovský potenciál a nabídli uživatelům to co chtějí protože uživateli je jedno na čem je to postavené (ne tak docela ale pro zjednodušení to tak nechme) uživatel chce pro sebe přínos tedy prospěch atd.... no a to chce jěště tak 20 let vývoje trhu než se vymění nová manažerská generace za ty co to chápou.

od llook

05.05.2006 #

1. Většina dnešních správců se minula povoláním, ale kde bereš tu jistotu, že správci, kteří je za dvacet let vystřídají, budou stejná ucha a že budou mít stejně blbé manažery.
2. Pořád navozuješ dojem, že je jen jediný správce. To by byl monopol a to by opravdu zavánělo absolutaristem.

Nakonec, můžem se podívat do budoucnosti, tedy do Jižní Korey, zda můžeme očekávat vzestup služeb.