Závist lidí nezná mezí
30.12.2005
Ekonomové se shodují v tom, že lidé jsou pouzí sobci, jež hromadí požitky, ale je to pravda? Opravdu se každý člověk snažít mít co nejlépe a záleží mu na sobě samém, nebo ne? Podle mého názoru lidé nejsou ideální sobci, jak si mnozí ekonomové představují, lidé myslí i na svět kolem sebe.
Vlastní zkušenost
V jedné společnosti, ve které jsem prováděl počítačové konzultace jsem dospěl k ekonomickému závěru, které by maximalizovalo můj zisk i zisk společnosti stejnou měrou. Po dohodě jsme provedli úpravu našich dohod, jež vedli přibližně ke ztrojnásobení mého zisku, přičemž společnosti se náklady třikrát zmenšili. Potud se jednalo o geniální ekonomický tah, který ale nevyšel.
Bohužel o této dohodě se dozvěděli zaměstnanci společnosti, kteří mi začli za zády závidět a vymýšlet si nepodložená fakta o tom, jak je dohoda pro společnost nevýhodná. Neměli jedinou stížnost, jediný faktický podklad o nevýhodnosti dohody, jediné co měli byla žádost o zvýšení jejich vlastních platů. Jenomže pro společnost bylo nevýhodné jim platy zvýšit, a pro mě bylo nemyslitelné snížit bezdůvodně svůj prospěch. Proto jsme spolupráci ukončili a společnost se vrátila tam kde byla.
Výsledkem byla ztráta všech zúčastněných a pro mě praktická ukázka toho, jak vypadá socialismus v praxi. Socialismus se opravdu zabývá tím, jak se mají lidé i kolem vás, ale nenechte se zmást, zajímá se více o to, zda-li se někdo nemá lépe, o solidaritě nemůže být řeči. Ostatně si povšimněte, že většina voličů komunistické strany a propagantů solidarity sama žádnou solidaritou nehýří, nejedná se o lidi se stotisícovými příjmy, jež by je chtě-li solidárně darovat, ale o lidi na minimální mzdě. A to co ekonomové zatraceně nemůžou pochopit je, že lidem nejde o to, aby se měli lépe, ale aby se ostatní neměli lépe než oni. Od toho slavné heslo "Socialismus udělá z lidí rovnocenné žebráky".
Je to možná v genech?!
Je zajímavé, že obdobné jednání bylo zjištěno na druhu opic ze severní ameriky pomocí testu Inequity aversion (wikipedia), přičemž se nejedná v přírodě o věc obvyklou. U opic ovšem byl pozorován zajímavější efekt, pokud jedna opice dostane více, tak se s druhou v jistých případech podělí. Rozhodně jí chudší opice třeba pomeranč neukradne, což je jenom další důkaz že mnoho lidí volící Paroubkovu vládu inteligencí nesahá po kotníky ani orangutanovi.
Dalším zajímavým faktem je, že sdílnost opic je vysoká u dlouhodobě známých členů kmenu a nízká u neznámých členů. Z toho lze snadno vyvodit, že solidarita na celostátní úrovni je pouze sprostá a nemorální krádež, protože solidaritu ke svým známým vám nemusí nikdo přikazovat (máte ji v genech).
Pokud vezmeme v úvahu, že evoluční teorie (vznikla za milióny let) je pravděpodobně lepší než náš sociální systém postavený za pár desítek let, měl by dnešní sociální systém vypadat přibližně takto. Člověk jež finance vlastní by si měl vybírat toho, k němuž bude solidární. Solidaritu není třeba přikazovat, protože je přirozená ke svým blízkým. Pokud budou k sobě celé vrstvy nesolidární, musí existovat trest, tedy že skupina z jiné vrstvy odmítne komunikaci s jinou vrstvou. Například na tento blog odmítnout přispívat voliči KSČM a ČSSD, což pro mě bude za dosti učiněním (komentáře od geneticky zmutovaných komoušů co mě nechtějí trestat opovržením nepřijímám).
Když si lidé nezávidí
Socialismus ovšem může fungovat a dobře, ovšem pouze u nezávstivých jedinců, kteří do socialismu vstupují s tím, že chtějí pomoci všem ostatním. Zářným příkladem tohoto chování budiž otevřený software, jež vyvíjí profesionálové s opravdu solidními mzdami a rozhodně jej nepropagují z důvodu příživnictví. I já se na vývoji otevřených a volně dostupných produktů podílím!
Minimální znaky závisti a sobectví jsem zatím nalezl u lidí z IT a podnikatelů. Například je zajímavý přístup komunity kolem otevřeného softwaru, která by chtěla zveřejnit zdrojové kódy komerčního softwaru, ale nikoli pro sebe jako jednotlivce, ale pro komunitu. Stejně tak podnikatelé nezávidí v tom smyslu, že by s vámi nemohli pracovat, pokud máte vyšší příjem než oni. Naopak se snaží pomocí různých triků rozpoznat tupé závistivce tím, že se vám pochlubí bezvadným autem, vilou a vším, a když jim to stále nezávidíte, tak se s vámi začnou normálně bavit.
Například Radek Hulán mi před delší dobou posílal na icq fotky sebe u Corvette, aby se mi strašně pochlubil, mojí odpověď ve stylu "Vždyť je to jen kus plechu" zas tak snadno nevydýchal, protože další fotky jeho přítelkyně, dcery, vily a notebooku nedorazily.
Paradoxem je, že lidé kteří si nezávidí a spolupracují se mají nejlépe. Dneska každý říká, jaké jsou platy v IT, jak to odvětví rychle roste, a pak se lidé diví, že se v tomto odvětví nemohou uchytit, i když mají potřebné vzdělání. V IT se neuchytíte, pokud si budete hrát na vlastním písečku, a protože většina lidí spolupracuje a v diskuzních fórech si bezúplatně pomáhá řešit problémy, proto se toto odvětví z nuly za pár let dostalo na vrchol. Bill Gates spolupracoval, jeho operační systém fungoval na počítačích různých značek, Steave Jobs měl sobecky vše své, proto prohrál.
Chudí se podráží
To čeho jsem si všiml u opravdu chudých, nešťastných lidí bez přátel je fakt, že se velice rádi podráží. Protože vědí, že na jejich závist bude odveta, říkají že budou s vámi spolupracovat, i kdybyste měli větší užitek než oni, přičemž v potají vás podráží. Tomu se říká opravdové sociální chování.
Dlouho jsem jim na to skákal, a jak už jsem zde uvedl dohnalo mě to na úplné dno, kdy se můj život zhroutil. Myslel jsem, že tito lidé dělají co říkají, drží svá slova, a když s nima spolupracuji, budou spolupracovat také, ale mýlil jsem se. Proto jsem k vyhrazené silné skupině lidí (přibližně 95%) změnil svůj přístup, ke všem lidem se chovám dobře, ale velmi dobře se informuji, jestli nemají chuť mě podrazit. Jakmile zjistím, že se o něco takového plánují, vytvořím jim perfektní a jednoduchou příležitost (honeypot
) jak na mém podrazu vydělat.
Přitom beru v úvahu jeden zásadní fakt, že podrazáci (nejčastěji voliči komoušů a socanů) nemají valné inteligence a volí jednoduchou cestu k zisku (mnou připravenou a ušlapanou). Nakonci cesty se podrazák zaraduje, jak to všechno šlo hladce a jak je geniální neuvědomující si, že šel přesně kudy jsem určil a jak jsem potřeboval. Můj problém je pouze ten, že ovlivnit těch pár závistivejch a sobeckejch hajzlíků kolem sebe zvládnu, ale nemůžu ovlivnit milióny komoušskejch a sociálních příživníků v čechách, můžu je sice nechat pochcípat hlady (nemusím se ani snažit, vláda ČSSD přesně k tomu směřuje), ale bohužel nezanedbatelně musím vzít v úvahu, že při jejich destrukci sebou vezmou celé čechy.
dobře se to čte:-) od Andy
30.12.2005 #Tyhle textíky jsou dobré. Při jejich čtení se člověk pobaví. Ne proto, že by veškerý obsah byl tolik trapný nebo nesmyslný, ale prostě že možná sice trochu přehnaným způsobem, ale přesto, dobře vykreslují realitu. Takže teď předpokládám, že tenhle příspěvek půjde do /dev/null, protože jsem příživnickej komouš, co ještě dělá markonovi vlezdoprdelku... ale co, už jsem se dlouho nerozepsala;-)
Zkus ještě napsat třeba o nechutném potápění chudáčků lékárníků, kterým chce soudruh Rád snížit marže z 32% na 29% nebo o kolik. Nebo o krystalicky čistých výběrových řízeních organizovaný všemi těmi socany...
od Andre
30.12.2005 #Pořád říkáš, že ČSSD a KSČM je to nejhorší, co nás mohlo potkat. A ODS je nejlepší. Opravdu je nejlepší? Opravdu nemá žádné chyby? Každá věc má svoje plusy a minusy, že?
Re: Závist lidí nezná mezí od markon
30.12.2005 #Andre: V tomto textu není zmíněn jediné slovo o ODS, jsou propagovány pravicové strany, což z mého pohledu je i strana zelených.
Především veškeré pravicové strany mají nevýhody, i když ty budeš mít vyšší životní úroveň bude tu více lidí, kterým můžeš závidět. Tím, že volíš levici přiznáváš, že závidíš a že je pro tebe důležitější aby nikdo neměl více než ty, než aby jsi se měl lépe, ale jak říkám máš to v genech už po opicích.
od Andre
30.12.2005 #Markon: Já jsem ještě nikoho nevolil, protože jsem nemohl. Já neříkám, že preferuji levici nebo pravici. Taky si myslím, že pravice znamená lepši život, ale nic nemá přehánět. Ale řikat, že pravice je to nejlepší a levice to nejhorší je také špatné. Mám ale názor, že to tady bude pořád stejné, ať to je pravice nebo levice.

Volit půjdu, ale koho, to ti neřeknu.
Re: Závist lidí nezná mezí od markon
30.12.2005 #Andre: Promiň mi to, ale kdy jsi v ČR viděl pravici? ODS je slabě levicová strana, pravice tu ani neexistuje. Tady je slabá levice a silná levice, zatímco v USA mají slabou pravici a silnou pravici.
Re: Závist lidí nezná mezí od llook
31.12.2005 #Andre: "Opravdu je nejlepší? Opravdu nemá žádné chyby?"
To jsou dvě různé otázky. Nejlepší nemusí být bez chyb (to by byla nejen nejlepší, ale i ideální). Na ODS podle mě sedí lidové označení "nejmenší zlo".
Právě díky tomuto dědictví po opicích jsme tam kde jsme. Kdybysme ten gen neměli, nikdy by jsme z těch stromů neslezli. A možná bychom vůbec nelezli ani na ty stromy a všichni bychom pěkně zůstali v oceánech.
Re: Závist lidí nezná mezí od markon
31.12.2005 #llook: Ano, máš pravdu že nás ten gen dostal tam kde jsme, ale nyní když lidstvo ovládlo celou planetu není potřeba, což lze na ekonomice velice snadno dokázat. Jeden případ je tlupa o velikosti 100 lidí ve vesnici (kde ten gen logiku má a bezvadně funguje) a jiný případ je tlupa o 10.000.000 lidí ve státě (kde to absolutně nefunguje).
Navíc v tlupě o 100 lidech jdou snadno eliminovat příživnící atd. Podle mě je řešení vzděláním tento gen potlačit a lidem vysvětlit, že mu nemohou věřit, například v USA prostě ten národ si tohle předává, že to tak nefunguje a jde to. U nás jsou ještě komunističtí učitelé i rodiče, co předávají tyhle blbosti.
od jakub
01.01.2006 #Já jen pořád nevím, kde Steve Jobs tak hrozně prohrál... Akcie Applu utěšeně stoupají a jestli je něco fenomén souasnosti tak je to iPod.
od Martin 'Bilbo' Petricek
04.01.2006 #llook: s tim nejmensim zlem souhlas ... dnes nejsou volby o tom zvolit nejlepsi stranu, ale tu, ktera je nejmin spatna.
markon: levicovost a pravicovost je relativni ... ODS je porad asi nejpravicovejsi strana v cachach (kdyz nepocitam ruzne male spolky ktere maji prakticky nulovou sanci se dostat do parlamentu)
Bohuzel treba ODS nektere problemy resi 'dobre' (= tak jak si myslim ze by mely byt reseny) a nektere spatne. Bohuzel nejde volit nejak po slozkach (napr. ze bych chtel aby se o skolstvi starala jedna strana, o ekonomiku druha, o zdravotnictvi treti ... proste volit treba po ministrech nebo nejakych mensich celcich nez 'velky kus parlamentu')
A hlavne by to chtelo mit moznost politiky odvolat (kdyz neplni sliby a naopak treba dela presny opak toho co pred volbami slibil, tak ho z politiky vystouchat...)
od Pilulkin
04.01.2006 #Pozor, oni jsou závistivci a "závistivci".

Jedni závidí prostě jen tak, z principu.
Druzí ani tak nezávidí, jako spíš nechápou - a jejich nepochopení se navenek může projevovat jako závist.
Já kupříkladu nechápu, jak může někdo, kdo je schopen napsat "skla začali vybrovat" (a neopraví to ani po týdnu a půl), vydělávat týdně víc peněz než já. ;-P Jsem kvůli tomu závistivec?
od lele
05.01.2006 #quote: /lidem nejde o to, aby se měli lépe, ale aby se ostatní neměli lépe než oni/
...to je velmi vystizne a sikovne to doplnuje mou teorii o zachrane lidstva, potazmo planety. Hmmm. Skoda, ze me to nenapadlo driv. Asi te tedy budu muset brzy citovat. Cha.
od Martin 'Bilbo' Petricek
09.01.2006 #No mohlo by byt zajimavy udelat pruzkum, dat lidem 2 moznosti
)
1) Ty dostanes 100 Kc a tvuj soused taky.
2) Ty dostanes 1000 Kc, ale tvuj soused dostane vic - 5000 Kc
Kolik lidi by volilo prvni moznost?
od Kero
11.01.2006 #Martin 'Bilbo' Petricek: všichni by si zvolili možnost č. 2, ale pak by samozřejmě remcali, že oni nejsou ti, kteří dostali 5000.
Re: Závist lidí nezná mezí od Veronika
12.01.2006 #výborné, pěkně zpracovaný názor
solidaritu ke svým známým vám nemusí nikdo přikazovat (máte ji v genech) od Lukas
13.04.2006 #ad "Dalším zajímavým faktem je, že sdílnost opic je vysoká u dlouhodobě známých členů kmenu a nízká u neznámých členů. Z toho lze snadno vyvodit, že solidarita na celostátní úrovni je pouze sprostá a nemorální krádež, protože solidaritu ke svým známým vám nemusí nikdo přikazovat (máte ji v genech).": to o té sdílnosti neplatí jen u opic jedná se o obecný vzorec sociálního chování jakéhokoli sociálně žijícího organismu. jak je to možné? ona totiž ani tato forma solidarity není žádnou křišťálově čistou solidaritou. jedná se o uplatňování politiky: "dneska podrbu já tebe, zítra ty mě". můj dnešní "solidární/altruistický" čin je dělán s očekáváním odpovídajícího činu opačného gardu v budoucnu (já budu příjemcem). aby toto fungovalo, je potřeba splnit několik kritérií. jedním z nich je, aby se příjemce a přijímaný znali - tak, jak píšeš. není ale pravda, že máme v genech jen "solidaritu ke svým známým". jsme geneticky nastavení na sociální obchod, do kterého nemusí vstupovat známý (resp. geneticky příbuzný jedinec). to jen pro upřesnění. doporučuju knihu matt ridley - původ ctnosti. btw: někdy moc přeháníš. to je taková nepříjemná paroubovská rétorika ...
Re: Závist lidí nezná mezí od qizator
24.07.2007 #Pěkný článek - ostatně jako většina tady. Jen si myslím, že to s tou zaujatostí vůči socanům a komoušům (možná odvětíš, že to neni zaujatost, ale ukušenost !!!) přeháníš.
Re: Závist lidí nezná mezí od jasson
21.08.2007 #Ten článek je uplně moje řeč. Souhlasim stim!!
Co je to zavist? od vik
18.01.2008 #Clanku v celku rozumim. . ., ale jen mam obcas problem s vyznamem ruznych slov - jak je vlastne presne chapat. Po tom co jsem si ten clanek precetl, tak me napadl typicky priklad, slovo zavist (Co je to zavist?)- tu ja chapu tak, ze nekdo ma neco (napr. krasny drahy auto, vlastni letadlo, ostrov) a mne je lito, ze ja to nemam a tak mu to zavidim, coz znamena, ze bych to chtel mit taky a treba jeste lepsi (a to je podle mne cista zavist, nic jinyho). Tedy zavidet neznamena, ze to tomu cloveku nepreju (aby mel to auto, to letadlo, ten ostrov), ze tomu cloveku skodim (auto mu poskrabu apod.). Pokud nekomu neco nepreju (a to mu muzu nebo nemusim zavidet), tak to podle me uz neni zavist - to by se spis melo nazyvat "neprejicnost" nebo skodolibost.
Tim vubec nenapadam myslenku tohohle clanku, jen me proste ted napadlo jestli to slovo "zavist" se vubec pouziva spravne...
vik